Pyörä on -88 vuosimallia ja hommasin sen tammikuussa kunnostusta varten ja on ensimmäinen vanhan pyörän kunnostus projektini.
Aihio oli kohtuullisessa kunnossa,kaikki suunnilleen toimi,mutta kulumaa oli vuosien saatossa kertynyt melkoisesti ja projekti alkoi luonnollisesti pyörän purkamisella atomeiksi.
Perinpohjaisen tutkimisen jälkeen koneen alakerta ja takaiskari meni kalelle rempattavaksi ja timi hitsasi murtumat rungossa,kiitokset heille avusta!Itse yritin sitten tehdä mahdollisuuksien mukaan muut korjaukset mm.etuiskarien huolto,laakereiden vaihdot,kaasari,yläkerta,putki jne.
Rungon maalasin värimallin mukaan sekoitetulla purkkisprayllä ja vain kuluneet alakehtoputket ja sivut.
En katsonut tarpeelliseksi viedä runkoa pulverimaalaukseen.
Takasvingi ja takahäkin alaosat maalasin vannehopealla ja lakka päälle tuomaan kiiltoa ja kestävyyttä.
T-kappaleet,vanteet jne.jynssättiin puhtaaksi,uusittiin penkinpäällinen ja pehmuste,joka löytyi nakkilan pyörästä suoraan hyllystä!ollut varmaan siellä 80-luvulta..Ja kaikenlaista pikkuosaa uusittiin,yrittäen pitää mahdollisimman alkuperäinen ilme.Kaikki muovit vaihdettiin uusiin lukuunottamatta jäähdyttäjän ritilää ja luonnollisesti bensatankkia.Myöskin alkuperäisen malliset tarrat tilasin englannista ja ne on modernia paksua materiaalia.Jotain osaa löytyi myös omistakin kätköista.
Bensatankin naarmut poistin käsin hiomalla,käytin aluksi wurthin hiomatyynyjä ja siitä siirryttiin hienompaan hiekkapaperiin ja lopuksi vielä hiomatahnalla pinta niin sileäksi kuin suinkin mahdollista ja viimesilaus varovasti kuumailmapuhaltimella lämmittäen lopullista pintaa.
Ei nyt aivan uudenveroinen,mutta huomattava parannus kuitenkin ja tähän tulee päälle vielä tankkitarrat joten tulos kelpaa mainiosti.
Sylinteri kävi englannissa uudelleen pinnoitettava ja jälki on hyvää,mutta ei sovi hätäiselle,pytty oli melkein kaksi kuukautta reissussa(tällä välin ehdikin rakentaa kaiken muun valmiiksi)
Ja kun täysremontti on tehty,laitetaan tuore tuntimittari että nähdään missä mennään.
Tältä se sitten näyttää valmiina.
Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
Projekti oli mukava toteuttaa,Joitain yllätyksiä matkan varrella tuli mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä.
Tämän ikäisiin japsicrosseihin saa vielä varsin mukavasti sekä tarvike-että alkuperäisosaa.Muutamia osia tosin oli mitä ei enään alkuperäisenä saanut(esim.kytkinkoppa),mutta malli on sen verran suosittu,että suomesta ja maailmalta löytyy hyvin purkuosia.
Entäs budjetti sitten?No kuitit keräsin kyllä talteen,mutta en ole vielä uskaltanut laskea kuluja yhteen..
Sanotaan että käytetyn 2000-luvun crossipyörän hinnalla tämmöisen kyllä toteuttaa.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaJuu,sieltä kävin hakemassa.
Poista